Salju Biru

Khamis, 29 Mac 2012

Kuantan - Pantai Batu Hitam



Kawasan pantai yang luas dan mendapat perhatian umum

Maklumat Berkaitan :
Merupakan salah sebuah pantai yang terkenal di Pahang dan dikenali menerusi rangkaian batu-batu hitam yang terletak di tepian pantai dan melambangkan keanehan alam semulajadi. Kawasan batu hitam tersebut menjadi tumpuan penduduk tempatan untuk memancing, kerana dipercayai mudah untuk mendapatkan ikan.


Batu-batuan berwarna hitam yang memenuhi kawasan pantai

Lokasi :
Terletak di antara Pantai Balok dan juga Pantai Beserah, iaitu 13 km daripada bandar Kuantan


Antara kemudahan yang ada di kawasan tepi pantai

Sejarah Nama Pantai :
Dipercayai pada suatu masa dahulu, bahawa rangkaian pantai dan kampung di pesisir pantai mendapat nama menerusi peristiwa yang berlaku. Terdapat sebuah kapal yang telah belayar semasa hujan dan ribut yang kuat sedang melanda. Ribut itu adalah sangat kuat dan membuatkan ramai berdoa agar mereka selamat dari karam. Lalu mereka BERSERAH kepada tuhan di suatu tempat dan meneruskan ke satu tempat dan akhirnya, kapal itu dipukul ombak dan karam di tengah laut. Manakala mayat mangsa-mangsa yang banyak berbuat dosa akhirnya terdampar di tepi laut lalu membentuk kelompok batu yang berwarna hitam; akibat dosa yang dilakukan mereka. Disebabkan batu yang berwarna hitam, maka penghulu kampung mengambil keputusan untuk menggunakan nama tersebut untuk memperingati peristiwa tersebut.


Kemudahan pemerhati yang boleh digunakan pengunjung untuk menikmati seluruh pemandangan pantai 

Kemudahan Yang Boleh Didapati :
Penginapan (Resort Batu Hitam, Gazma Resort dan Pantai Batu Hitam Beach Resort), restoran, kedai makanan Melayu dan masakan laut, bilik rehat umum dan bilik mandi.


Tiada ulasan:

Pesanan Kepada Semua Blogger

Mood Seharian Hamba