Salju Biru

Jumaat, 16 Mac 2012

Lipis - Bangunan Bersejarah : Bangunan Malay Hostel (JKR156), SMK Clifford



Bangunan Malay Hostel yang terdapat di dalam kawasan SMK Clifford, Kuala Lipis. Kini merupakan bangunan pentadbiran sekolah

     Bangunan ini telah siap dibina pada tahun 1926. Bangunan ini merupakan bangunan yang terbesar dan tercantik di kawasan sekolah ini. Bangunan hostel ini dibina di dalam kawasan Sekolah Menengah Clifford (Kuala Lipis Clifford High School) dan menjadikan sekolah ini sebagai sekolah berasrama penuh bagi masyarakat tempatan. Keadaan ini disebabkan setiap pelajar yang memasuki sekolah ini merupakan pelajar-pelajar yang terpilih, serta datang dari pelbagai tempat dan daerah di seluruh negeri Pahang. Malah, golongan kerabat diraja Pahang turut melanjutkan pelajaran di sini bagi mengambil peperiksaan Cambridge. Pada zaman dahulu, pelajar negeri Pahang yang mahu mengambil peperiksaan ini hanya boleh mendudukinya di sekolah ini sahaja. Sukatan pembelajaran adalah berasaskan sukatan pembelajaran yang dibawa daripada England, guru-guru yang bertauliah dan terbaik serta bahasa harian yang digunakan sama ada di dalam dan di luar kelas adalah Bahasa Inggeris.


Tingkat atas merupakan pejabat sekolah, bilik pengetua, bilik GPK, stor dan bilik mesyuarat. Tingkat bawah adalah bilik tetamu, muzium mini, bilik kaunseling dan bilik Ketua Panitia.

      Semasa pendudukan Jepun pada tahun 1941, bangunan ini merupakan markas terbesar pasukan tentera Jepun bagi menjalankan urusan pentadbiran mereka. Menurut satu sumber lain, kawasan sekolah ini menjadi 'head quarters' tentera Jepun dan kawasan hostel ini merupakan tempat penyeksaan dan pembunuhan tahanan yang menentang Jepun. Menurut Dato' Setia, YH. Dato' Wan Abdul Rahman, kawasan di antara kantin sekolah dan dewan besar sekolah (kini dipanggil sebagai Dewan Ibnu Sina) adalah merupakan tempat di mana tentera Jepun memancung kepala pesalah dan menanamnya.


Tiada ulasan:

Pesanan Kepada Semua Blogger

Mood Seharian Hamba