Salju Biru

Jumaat, 16 Mac 2012

Lipis - Bangunan Bersejarah : Masjid Besar Lipis



Bangunan masjid yang diambil secara dekat dan terdapat di tebing Sungai Jelai

    Bangunan Masjid Negeri ini telah dibina pada tahun 1888 oleh seorang saudagar Arab Yaman yang bernama Habib Hassan. Beliau juga adalah orang yang mewakafkan tanah untuk pembinaan masjid ini. Pada asalnya, atap masjid ini diperbuat daripada papan.

      Masjid ini telah dijadikan sebagai Masjid Negeri Pahang kerana Kuala Lipis merupakan ibu negeri Pahang sebelum ia dipindahkan ke Kuantan. Imam pertama masjid ini adalah seseorang bernama Imam Awang yang berasal daripada Indonesia manakala anak tempatan yang pertama menjadi imam masjid ini ialah Imam Kawi, iaitu imam kedua masjid ini. Pada masa tersebut, gaji setiap imam masjid ini dibayar menggunakan wang hasil dari kutipan zakat. Imam pertama yang pertama menerima gaji daripada pihak kerajaan adalah Imam Salih bin Hussin.


Pemandangan hadapan masjid yang terdapat di tengah-tengah bandar Kuala Lipis

     Menurut cerita orang-orang tua, salah satu keistimewaan masjid ini ialah ia tidak pernah ditenggelami banjir walaupun kedudukannya berhampiran dengan Sungai Jelai, yang mana kedudukan bandar Kuala Lipis adalah terletak di tepi sungai. Antara pembesar yang pernah bersembahyang di sini ialah Dato' Samah, bekas Setiausaha Kerajaan Pahang dan Tun Abdul Razak bin Tun Hussein, bekas Menteri Besar Pahang serta KDYMM Sultan Abu Bakar, Raja Negeri Pahang.

Tiada ulasan:

Pesanan Kepada Semua Blogger

Mood Seharian Hamba