Salju Biru

Jumaat, 16 Mac 2012

Lipis - Bangunan Bersejarah : Pejabat Pos Kuala Lipis



Bangunan Pejabat Pos yang terletak di bandar Lama Lipis, bersebelahan Stesen Kereta Api Kuala Lipis dan bertentangan dengan Maybank Lipis

       Pejabat pos ini dibina pada tahun 1910. Pada permulaannya, perkhidmatan pos berada di bawah pentadbiran Kerajaan Persekutuan. Bangunan ini telah dikongsi bersama dengan Perkhidmtan Telegraf, iaitu salah satu perkhidmatan Jabatan Telekom ketika itu. Apabila Jabatan Telekom diswastakan sepenuhnya pada tahun 1989, perkhidmatan ini telah dipindahkan sepenuhnya ke bangunan utama Telekom Malaysia sekarang.

      Pada mulanya, pintu masuk ke pejabat pos ini adalah menghadap ke arah jalan besar bandar Lipis. Tetapi setelah kejaian banjir besar pada tahun 1971, pintu masuk utamanya telah diubah ke tempat ke arah taman kecil yang bertentangan dari jalan besar, sehingga kini. Perkhidmatan Pos mula diswastakan pada 1 Januari 1992 dan dikenali sebagai Pos Malaysia sehingga kini. Bangunan ini telah menjalani pelbagai pengubahsuaian sehingga dinaiktaraf pada tahun 2002. Selain itu, Pejabat Pos Kuala Lipis pernah diiktiraf sebagai Pejabat Pos terbaik di seluruh Malaysia pada tahun 2004.

Tiada ulasan:

Pesanan Kepada Semua Blogger

Mood Seharian Hamba