Salju Biru

Jumaat, 16 Mac 2012

Lipis - Bangunan Bersejarah : Stesen Kereta Api Kuala Lipis



Bahagian hadapan Stesen Kereta Api Kuala Lipis

    Perkhidmatan ini telah mula beroperasi pada tahun 1926, dengan menghubungkan Kuala Lipis ke Johor Bharu yang terletak di selatan, Chegar Perah di utara dan Tumpat di Kelantan ketika itu. Ia juga merupakan jalan darat yang pertama diperkenalkan di Kuala Lipis. Ketika zaman pemerintahan Jepun, landasan kereta api tersebut digunakan sebagai laluan untuk mengangkut tentera Jepun ke selatan untuk menawan Singapura. Selain itu, ia juga penting sebagai alat pengangkutan utama penduduk setempat, malah sebahagian besar daripada hasil perlombongan seperti emas dan bijih timah dibawa menerusi perkhidmatan kereta api.


Stesen Kereta Api daripada landasan kereta api. Penumpang-penumpang menaiki kereta api di sini


Bahagian tempat membeli tiket yang telah diubahsuai dan dinaiktaraf bagi keselesaan penumpang

    Perkhidmatan ini telah banyak mengalami perubahan. Pada tahun 1985, perkhidmatan ini telah merayakan ulang tahunnya yang ke-100 tahun. Malah stesen ini juga telah diperbaiki, ditambah baik serta dijaga oleh pihak KTM selain menjadi pusat untuk menghantar pos, yang mana kedudukannya adalah berhampiran dengan Pejabat Pos Kuala Lipis. Kedudukan stesen ini adalah teletak betul-betul di tengah bandar Lama Lipis pada masa kini.


Pemandangan Stesen Kereta Api Kuala Lipis dari pandangan atas; diambil dari jejantas yang menghubungkan Centrepoin Lipis dengan bandar lama Kuala Lipis


Tiada ulasan:

Pesanan Kepada Semua Blogger

Mood Seharian Hamba