Salju Biru

Khamis, 15 Mac 2012

Temerloh - Gunung Senyum



Pintu masuk ke Hutan Lipur Gunung Senyum

Maklumat Berkaitan :
Gunung Senyum terletak di kawasan berhampiran Felda Jengka 25, iaitu di kawasan berhampiran Segitiga Jengka. Berketinggian kira-kira 486 meter, bersamaan 1,594 kaki. Merupakan hutan Dipterokarp Bukit, dan dijadikan pusat origin koordinat negeri Pahang oleh Jabatan Ukur dan Pemetaan (JUPEM) Negeri Pahang kerana terletak di tengah-tengah negeri. 


Sebahagian kawasan berhampiran puncak Gunung Senyum

Sejarah Gunung Senyum :
Terdapat banyak versi mengenai asal-usul nama Gunung Senyum ini. Pada suatu hari, Sultan Pahang telah berkenan mencemar duli untuk mendaki gunung tersebut. Setibanya di puncak, baginda bertanya kepada sekalian para pembesar yang mengiringi baginda akan nama gunung tersebut. Namun, tiada siapa pun yang dapat menjawab pertanyaan tersebut, lalu mendiamkan diri sahaja. Mereka hanya mampu tersenyum memandang ke arah baginda.


Kawasan permukaan Gunung Jebak Puyuh

Maklumat Berkaitan Hutan Lipur Gunung Senyum :
Mempunyai 2 buah gunung iaitu Gunung Senyum dan Gunung Jebak Puyuh. Di Gunung Senyum, terdapat 18 buah gua iaitu Gua Nisan, Gua Kelawar, Gua Tali Air, Gua Makam Tok Long, Gua Silat, Danau Impian, Gua Gajah, Gua Taman Dua, Gua Taman Satu, Gua Angin, Gua Terang Bulan, Gua Kolam Tujuh, Gua Hidang, Gua Sara, Gua Piala & Gudang Kelawar, Gua Merlap, Gua Tapa dan Gua Kambing. Di Gunung Jebak Puyuh, terdapat 7 buah gua iaitu Gua Rangkak, Gua Terowong, Gua Kapal, Gua Mayat, Gua Candi, Gua Straw dan Gua Ular.


Keadaan di dalam Gua Terang Bulan


Keadaan di dalam gua yang penuh dengan stalatemate dan stalatemite






Kemudahan jambatan yang dibina bagi memudahkan pengunjung/penjelajah

Lokasi :
Terletak berhampiran Sungai Pahang.
Kereta = Menggunakan jalan dari bandar Temerloh (40 km), bandar Tun Abdul Razak Jengka (20 km) atau kawasan Jerantut (10 km).
Kereta Api = Berhenti di Stesen Kereta Api Kuala Krau; sekiranya bertolak dari Stesen Kereta Api Mentakab
Bot = Perkhidmatan bot menyeberangi Sungai Pahang

Aktiviti Yang Disediakan :
Mendaki gunung, menjelajah hutan/gua, menjejak hidupan liar dan memerhati burung dan sebagainya

Kemudahan Yang Ada :
Rumah tumpangan (Chalet), tandas awam, masjid (Masjid Teluk Sabak), Pejabat Ranger Hutan Lipur Gunung Senyum, tapak perkhemahan, taman permainan kanak-kanak, tempat meletak kereta, jeti dan tempat beristirehat


Pemandangan kawasan chalet dan Gunung Senyum


Pemandangan Gunung Senyum dari kawasan tempat beristirehat

Pesanan :
Memerlukan Ranger Penunjuk Arah; terutama pengunjung yang datang secara berkumpulan

Pihak Yang Boleh Dihubungi :
1. MMAdventure Service = +60196446505 (Hotline), mmadventure@gmail.com (E-mail), www.mmadventure.com (Laman web)
2. Pejabat Perhutanan Dan Perhilitan Temerloh = +6092962755




Tiada ulasan:

Pesanan Kepada Semua Blogger

Mood Seharian Hamba